9-1-1. Az amerikai nép számára ez
a három szám egymás mellett sokáig nem jelentett mást, mint egy
segélyhívószámot, amit bármikor fel lehet hívni, ha baj történik (gondoljunk
bele: nekünk sem jelent többet az 1-1-2). Vannak dolgok azonban, amelyek
egészen más jelentéstartalmat nyernek, és soha többé nem asszociálhatunk az
eredeti képzetünkre, mivel a korábban látszólag értelmetlen számsor hirtelen
különös értelmet nyer. 9/11 (azaz "nine-eleven", ahogyan az
amerikaiak nevezik) egy fogalom, sőt, sokkalta több annál; olyan jelenség,
amelyről nem lehet pátosz nélkül beszélni, s amelyhez olyan hősök kapcsolódnak,
mint a New York-i tűzoltók, vagy azok az önkéntesek, akik a saját életüket
feláldozva rohantak be az égő és végül összehulló épületbe a túlélők után.
9/11-ről nehéz pátosz nélkül
beszélni, főleg, ha megértjük mellé azt is, hogy az amerikai néplélek nem képes
másként feldolgozni történelmének legsötétebb napját, amely mindent
megváltoztatott és felborított maga körül. Beszélni sem lehet ugyanúgy, ahogyan
9/11 előtt, mint ahogyan repülőre szállni sem tudunk többé gyomorgörcs nélkül.
Még az időszámítás is megváltozott: a vallásos Amerika egyre többször
hivatkozik 9/11-re viszonyításul. Szinte abnormálisan sok helyen találkozhatunk
olyan fogalmakkal, mint "9/11 előtt" és "9/11 után" ("before 9/11" "after
9/11", "post-911", stb.), amely azt is jelzi, hogy Amerikában
tényleg egy korszak záródott le ezzel a nappal. Önsorsrontás helyett azonban az
erre fogékony közeg sajátos mentsvárat talált szorongása oldására: Amerika
elsőszámú kulturális importtermékét, a filmet (a filmművészetet) használta fel
a 'nagy' kibeszélés eszközéül. [Csak halkan jegyezzük meg: mi magyarok is sokat
tehetnénk saját skrupulusaink, tragédiáink enyhítéséért, ha elkészülne az első
igazi film a háborúról, Trianonról, a rendszerváltásról, vagy az
ügynökkérdésről, a kommunizmusról és a magyar holokausztról, vagy éppen a
modern Magyarország nagy problémáiról. A lista szinte végtelen hosszúságú.]
Sokan próbálkoztak elkészíteni az
'igazi' filmet a WTC-ről és szeptember tizenegyedikéről, persze ingadozó
eredménnyel. Oliver Stone WTC-je (amely után a rendező évekig magyarázkodott),
vagy a 93-mas járat mind az események középpontját célozzák, a helyzet azonban
mégis úgy áll, hogy átütő hatást inkább azok a filmek érik el a nézőknél - és
nem csak Amerikában, de Európában is -, amelyek a tragédia egyéni, emberi
oldala mellett az amerikai társadalom betegségeit megpróbálják feltárni. A
témához való érzékeny közelítés tehát nem az események tárgyszerű bemutatását
jelentik ezeknél a filmeknél, hanem sokkal inkább azon lenyomatok bemutatását,
amelyeket a szeptemberi események kiváltottak az emberekből.
A Rém hangosan és irtó közel is
ezt a tematikát követi, igaz, a 9/11-hez való kapcsolata (szerencsénkre) sokkal
lazább: megpróbálja megmagyarázni és megmutatni Amerika tragédiáját egy kissé
autisztikus (vagy inkább szenzoros integrációs zavarral) küzdő tizenéves fiú és
a családja, valamint a közvetlen környezete szemszögéből. Az igen érzékeny
kisfiú sajátos módon próbálja megtartani a WTC-ben elhunyt édesapja emlékét:
egy a gardróbszekrényben talált kulcshoz tartozó zárat keresi minden erejével,
azt gondolva, hogy így talán eljuthat apja utolsó üzenetéhez, amellyel talán
sosem kell elengednie magától. Elhatározza, hogy felkeresi az összes embert New
Yorkban, akinek köze lehet a kulcshoz (ehhez a Black vezetéknevű embereket
pásztázza végig a telefonkönyvben), és mindet végiglátogatja, hátha kiderül a
titok. A nyomozás amúgy sem idegen tőle, hajdanán ugyanilyen módszerekkel,
feladványokkal szórakoztatták el szülei (legfőképpen édesapja) a kissé zavart
elméjű, ámde ragyogóan éles gondolkodású fiút - aki a nyomozás során nem csak
apja titkára talál rá, hanem kitárul előtte a nagyváros világa is. A film tehát
kis utazásokkal, találkozásokkal teli, azonban mégis több, mint egy road movie,
és igen komoly lelki tanulságokkal próbál szolgálni a néző számára. A hogyan
kezelje egy szülő a problémás gyerekét, vagy a hogyan kellene kibeszélni a családi
tabukat kérdésekre persze nem feltétlenül ezek az adekvát válaszok, de a film
ügyesen szűkíti le narratíváját a kisfiú világára, saját elméjének
bezártságára, szorongásaira, öncsonkításására, vívódásására.
Hogy a Rém hangosan és irtó közel
egy kissé giccses és csöpögős alkotás - nos az egészen könnyen megbocsátható
neki. A moziból kisétálva pedig az ember azon is elgondolkodik, hogy ez a film
sokkalta több mint egy 9/11-ről szóló, sokadik tucatfilm, ugyanis azon az
univerzális nyelven próbál szólni a nézőjéhez, amit a világon mindenütt
megértenek: érintések és tapintások, mozdulatok (a csörgő folyamatos
rángatása), a néma öregúr grimaszai és reszketeg írása, a kisfiú
önnyomorgatása, az anyuka ziláltsága - mind-mind közelebb visznek minket a főszereplő lelkivilágának és tragédiájának
megértéséhez.
Ne féljünk a Rém hangosan és irtó
közeltől, mert megérdemli a figyelmünket különös stílusával és
gondolkodásmódjával. Olyan rétegeket rejteget magában, amelyekről hosszasan,
órákat lehet(ne) beszélgetni -- és ki tudja, ha beszélünk róla, talán egy
kicsit mi magunk is jobb, ha úgy tetszik, figyelmesebb szülőkké válhatunk.
Szabó Levente
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése