Csütörtök este (október 18.) ismét egy különleges filmet nézhetett meg az Örökmozgóban a Bárczi filmklub közönsége, a belga-holland koprodukcióban készült Ben X című alkotást. A Ben X ugyanis már csak azért is nem mindennapi, mert egyszerre szól az autizmusról (illetve az Asperger-szindrómáról), és próbál rávilágítani a virtuális valóságban rejlő lehetőségekre, csapdákra is.
A Ben X főhőse egy
középiskolás, autista fiú, aki emiatt nehezen lép kapcsolatba a társas
környezetben bárkivel, és ez igencsak ellehetetleníti a hétköznapjait. Bent
azonban a szülei nem hajlandóak a hagyományos értelemben véve „betegként”
kezelni - ezért speciális iskola helyett egy átlagos gimnáziumban taníttatják,
ahol azonban „egészséges” társai képtelenek kezelni Ben szociális
visszamaradottságát, fogyatékosságait. Ben számára azonban talán éppen ezért
nem a külső környezet a kézzel fogható valóság, hanem egy másik világ: a
virtuális valóság világa az a környezet, ahol olyan, mint bárki más - ahol
nyugodtan élhet. Megszállottan játszik egy online szerepjátékkal (ún.
MMORPG-vel), amiben autizmusa ellenére is megfelelő életet élhet, nem érzi
akadályoztatva kommunikációját. Ben itt már másként viselkedhet: míg a való
világban mellékszereplőnek tűnik, a virtuális játékban ő a „hős”, az a
karakter, akit mindenki ismer, s ráadásul egy igen csinos „hősnő” is felfigyel
rá, amit eddigi élete során sosem tapasztalhatott.
Ennek a párhuzamos világnak a
felvázolásával, és e látszólag két összeegyeztethetetlen létezésnek az
ütköztetésével foglalkozik a Ben X. Igen sokat ad hozzá a filmélményhez, hogy
Bent mi sem egy külső szemlélő szemüvegén át látjuk, hanem az elbeszélő maga a
főszereplő, minden tévedésével, téveszméjével együtt.
Vajon lehetséges-e hidat
képezni a két valóság között? Ben megpróbálkozik a szerelmet is megtalálni,
mert a film szerint legalábbis ez jelenthetné a kapcsolódást a két valóság
között. Ugyanakkor nem tud elszakadni az iskolai problémáitól, egyre több és
több fenyegetéssel, bántalmazással szembesül, amelynek hatására végül a nagy
találkozás is elmarad. Ben elméjében azonban mégis tovább él a lány (a „hősnő”)
- így Ben saját maga számára hoz létre egy virtuális valóságot: a saját
elméjében. A lány így ha igazából nem is, de képzelten mégis megjelenik Ben
mellett, és segítségével végül minden helyreáll.
A vetítést követően Stefanik
Krisztina pszichológus, illetve Fromann Richárd szociológus beszélgettek a filmről,
a szerepjátékozásról, a virtuális valóság jelenségéről, valamint arról, hogy az
autizmust hogyan próbálja értelmezni a társadalom. A szakemberek véleménye
szerint az autistáknak ugyan jót tehet az a környezet, ahol egészséges
emberekkel találkoznak - így nem feltétlenül rossz, hogy egy olyan fiú, mint
Ben normális iskolába jár - ugyanakkor az is biztosan mondható, hogy a diákok
nincsenek kellően felkészülve az ilyen gyermekek befogadására, és az autisták
sokszor szenvedik el a filmben látott nehézségeket, gyakran inzultálja őket
környezetük. Ebben az is szerepet játszhat, hogy nehéz megértetni az
emberekkel, hogy mit él át egy autista ember - milyen másfajta nézőpontból
látja a világot. Ugyanennyire nehéz dolog autizmussal élőt játszani: még Kulka
Jánosnak sem sikerülhetett maradéktalanul, amikor az Esőember színpadi
változatát játszották, holott Kulka zseniális színész - állapította meg a
pszichológus. Egészséges ember sosem tud úgy viselkedni, ahogyan egy autista
teszi, a mozdulatok, a tekintet együttes játéka sosem lehet annyira tudatos,
hogy az megközelítse egy autista valós zárkózottságát. Éreztetni ugyanakkor
igen kiválóan lehet, és ebből ez a film nagyon sokat megmutatott.
A virtuális világ ugyanakkor
nagyon hasznos lehet az autisták számára, hiszen bármit kipróbálhatnak anélkül,
hogy abban kárt okoznának, vagy valakit megsértenének, számukra a számítógép,
az internet egy védett környezet lehet, ahol megtanulhatnak szocializálódni. Az
sem igaz - és ezt kutatások igazolják -, hogy az erőszakos cselekmények és a
gyakran erőszakos számítógépes játékok között szoros összefüggés kimutatható
volna: a kiváltó ok sosem maga az erőszakos játék, hanem valamilyen más
mentális feszültség megjelenése.
A beszélgetésnek persze nem
volt célja, hogy pontot tegyen az integráció-szegregáció kérdés végére, inkább
arra keresték a választ, hogy hogyan lehet egy közösségen belül az autizmussal
élő számára megfelelő, befogadó környezetet teremteni, s hogy hogyan kell(ene) az
ezzel kapcsolatban felmerülő konfliktusokat, feszültségeket megfelelően kézben
tartani.
Ha más nem is, de az biztos,
hogy a Ben X megnézése egy kicsit közelebb hozhatja a mentálisan egészséges
embereket ahhoz, hogy az autizmust elfogadják és tolerálják azokat az
embereket, akik nehézségek árán, de igyekeznek szociális értelemben egy kicsit
jobban a társadalom részévé válni.
írta: Szabó Levente
írta: Szabó Levente
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése