Különleges
és szokatlan beszélgetést hallhattak azok a vendégek, akik megnézték a Bárczi
Filmklub legutóbbi vetítését, a Lazhar
tanár urat, és egyúttal velünk maradtak emésztgetni a vásznon látottakat
is. A hétköznapi pedagógia vizein evező québeci-francia film ugyanis tényleg pontosan
beletalált évadunk tematikájába: a mesterek, tanítványok világába.
Az
eddigiektől eltérően ugyanis nem terapeutát vagy gyógypedagógust láttunk
vendégül, hanem Kormos Máriát, a
Berzsenyi Dániel Gimnázium magyar nyelv és irodalom és olasz szakos tanárát,
aki – ahogyan azt a címben is felvetődik – tanárként, tanárszemmel, de mégis
emberként, olykor szakmájától elvonatkoztatva, két gondolatmeneten keresztül
értékelte a filmet, a közönséggel együtt, ahol szintén, nagy örömünkre a film
tematikájához hűen több pedagógus is képviseltette magát; a szakmaiság pedig
nem vált a beszélgetés hátrányára, sőt! Talán régen volt ilyen gyümölcsöző
párbeszéd tanár és diák (mester és tanítványa) között közvetlenül a friss
filmélményt követően…
A film
főszereplője, Lazhar tanár jól megtestesíti a párhuzam adta ambivalenciát:
ugyan az iskolában valóban tanár, gesztusai, viselkedése, egyénisége teljesen „tanáros”,
de valójában szakmailag végtelenül dilettáns, pedagógiát katedráról sosem
hallgatott személyiség. Képes lehet-e egy ilyen ember tanárként viselkedni, autentikusan
közvetíteni mindazt, amiről a pedagógiának szólnia kell és kellene? Lehet-e
jobb tanár a tapasztalatlanhoz képest olyasvalakiből, aki csak a feleségén
keresztül hallhatott arról, hogyan is működik egy iskola?
Vendégünk
és vendégeink szerint is érdekes kérdéseket vetett fel a film – ahogyan a bírák
esetében a pályaalkalmassági vizsgálatot kötelezővé tették, úgy a tanárok
esetében is szükség lenne ilyen szűrőre. Nem mindenki alkalmas tanárnak; vannak
természet adta tehetségek, akik ugyan sosem tanulták professzionális szinten az
oktatás fortélyait, de létezhetnek (és léteznek is) olyan személyiségek, mint
Lazhar tanár úr. Talán, ha lehetősége adódott volna rá, Lazhar is elvégezhette
volna – utólag – az ehhez szükséges tanulmányokat, és úgy igazán kiváló
tanáregyéniség válhatott volna belőle a szükséges szakmai tudással felvértezve,
de bátran mondhatjuk, hogy sok tanártársához képest így is többet teljesített
az elvárhatónál.
A film
másik nagy kérdése, hogy az öngyilkosságot, de úgy általában az osztályteremben
(ami egy külön világ) létrejövő traumát (tragédiát) hogyan lehet kezelni, feldolgozni.
Ugyan a kategóriájában jól felszerelt iskola „papíron” jól kezelte a
szituációt, hiszen iskolapszichológust rendelt a gyerekek számára, a filmben mégis
úgy tűnt, hogy csak a kötelező köröket futják és igyekeztek a tanárokat is
izolálni az osztály érzéseitől. Szabad-e a tanárnak együtt feldolgoznia a
traumát a diákjaival, s ha igen, meddig mehet el ebben? Lazhar különleges
helyzete – hiszen ő maga is egy traumát élt át, mégpedig a családja elvesztését
– mindenképpen fogékonyabbá és érzékenyebbé tette a feladatra. A pedagógusnak
ha nem is kell, de jó, ha részt tud vállalni ebben is: a lexikális tudás átadása
is fontos, de az osztály „dinamikája” szükségszerűvé teszi, hogy ameddig a
feszültségeket nem vezetik le, addig a tanultakkal sem lehet továbbhaladni.
Tudomásul kell venni ugyanis – ahogyan Kormos Mária is megfogalmazta – hogy a
diákok, ameddig iskolába járnak, az életük, napjaik jelentős részét a
tanteremben élik meg, ez pedig egyértelművé teszi, hogy a tanterem nem csak a
tanulás, hanem a lelki fejlődésük színhelye is.
Szabó Levente
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése